گرانول پلی استایرن كريستال

گرانول پلی استایرن كريستال

پلی استایرن یک پلیمر مصنوعی معطر از مونومر استایرن (یک ماده پتروشیمی) می‌باشد که به سه نوع معمولی، مقاوم و انبساطی وجود دارد. از نظر شیمیایی، پلی استایرن یک هیدروکربن طویل زنجیر است که در آن مراکز متغیر کربنی به گروه‌های فنیل (نامی که به بنزن حلقه‌ای داده می‌شود) متصلند. این ماده حاوی موله‌های عناصر شیمایی کربنی و هیدروژن می‌باشد.

ویژگی‌های ماده توسط جذب کوتاه مدت وان در والسی بین زنجیرهای پلیمری تعیین می‌شود. از آنجایی که مولکول‌ها هیدروکربن‌های بلند-زنجیری هستند که از هزاران اتم تشکیل می‌شوند، نیروی کششی کلی بین مولکول‌ها بزرگ می‌باشد. هنگام حرارت دادن (یا به سرعت بدشکل شدن به علت ترکیب با ویژگی‌های ویسکوالاستیک viscoelastic و عایق حرارتی) زنجیره‌ها سازگاری بیشتری بدست آورده و از کنار یکدیگر سر می‌خورند.

این سستی بین مولکولی (در مقابل قدرت بالای بین مولکولی به علت استقامت هیدروکربنی) حالت انعطاف‌پذیری و کشسانی به این ماده می‌دهد. قابلیت سیستم برای بدشکل شدن آن در دمای بالاتر از دمای تبدیل شیشه‌ای اش، به پلی استایرن (و بطورکلی پلیمرهای نرمش پذیر در مقابل حرارت) این امکان را می‌دهد تا هنگام حرارت دادن به راحتی نرم شده و به شکل‌های گوناکون درآید.

گرانول کریستال GPPS

پلی استایرن برای کاربردهای عمومی با نام اختصاری GPPS هوموپلیمری سخت و شفاف، و دارای خصوصیت شکل پذیری عالی، و قیمت بسیار مناسب است که جهت مصارف عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی استایرن معمولی بایستی دارای خواصی نظیر مقاومت خوب در برابر حرارت، قدرت ضربه پذیری مناسب و سیالیت خوبی در هنگام فرایند باشد. این پلیمر در حالت اصلاح نشده شفاف و شکننده است. در صنعت و بازار به این پلیمر، کریستال GPPS نیز گفته می شود و بیشترین مصرف آن تولید ظروف یکبار مصرف است.

کاربرد ها پلی استایرن

فوم های پلی استایرن انبساطی به صورت گسترده در ساخت و ساز ، بسته بندی ، داروسازی ، پزشکی و … مورد استفاده قرار می گیرند . دلایل محبوبیت کریستال GPPS را می توان به صورت زیر بیان نمود :

  • سبکی و قابلیت حمل آسان
  • بازیافت آسان
  • لمینیت آسان با رزین اپوکسی
  • مقاومت حرارتی بالا
  • مناسب برای کارهای خارج و داخل
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • بسیار پایدار
  • مقاوم در برابر فشار
  • قیمت پایین و … .

در کاربری های بسته بندی ، از فیلم های PS کریستالی برای بسته بندی گوشت و سبزیجات و سایر بسته بندی ها که نیاز به شفافیت است استفاده می شود. ورقه های فومی اکسترود پلی استایرن به ظروف نگهداری تخم مرغ ، سینی گوشت و مرغ و ظروف فست فود تبدیل می شوند و ورقه های جامد نیز به شکل فنجان های نوشیدنی ، ظروف یکبار مصرف و … در می آیند.

گرید های تزریقی ذوب شده به صورت گسترده در تولید ظروف نگهداری مواد آرایشی بهداشتی و مراقبت شخصی ، جواهرات و جعبه تجهیزات فیلم و بسته بندی فیلم های عکاسی کاربرد دارد .

از سایر کاربری های این پلیمر می توان به نوار دور درب یخچال ، کاست های فیلم و صدا ، اسباب بازی ها ، گلدان ، قاب عکس ، ظروف اشپزخانه ، آشکارسازهای دود و … اشاره کرد .

سبد خرید