ضایعات پلیمری گرانول

ضایعات پلیمری گرانول نام پلیمر خاصی نمی باشد و در واقع گرانول به شکلی از پلیمر در پتروشیمی که بصورت دانه بوده و برای مصارف و کاربردها باید ذوب و شکل دهی شود می گویند. زمانی که پلیمر تولید می شود در دستگاه اکسترودر ذوب شده و در سر اکسترودر یک کاتر یا هر چیزی شبیه آن پلیمر خروجی را مرتباً قطع مینماید و پس از آن گرانول تولید می گردد. تمامی مواد پلیمری بسته به عملکرد و میزان ویسکوزیته و عوامل دیگر مانند نوع پلیمریزاسیون و … می توانند تبدیل به گرانول شوند اما پلیمر زمانی بصورت پودر یا محلول تولید می پررد که شرایط پلیمریزاسیون و عوامل دیگر پیچیده باشد.

در تولید یک پلیمر هدف اصلی به دست آوردن یک ماده با خواص مطلوب است و رسیدن به این خواص و کنترل آن در حین فرآیند شدن پلیمر بستگی به عوامل زیادی از جمله فشار، دما،کاتالیزور و … دارد و قطعا پلیمری که بار اول ذوب و شکل دهی شده است خواص بهتری نسبت به پلیمرهای بازیافتی چند بار ذوب را دارد. بعضی از پلیمرها  خواص خود را بعد از چند بار ذوب و شکل دهی باز رو حفظ می کنند. ولی بعضی از پلیمرها بعد از بازیافت خواص خود را از دست می دهند مانند پلی وینیل کلراید که مصرف زیادی در پروفیل درب و پنجره، سفره و انواع ورق ها، لوازم خانگی، کابل ها و … دارد.

تولید ضایعات پلیمری گرانول

گرانول های پلاستیک گلوله های کوچکی از پلاستیک هستند که داخل ماشنی آلات مختلف شکل دهی پلاستیک ریخته شده و به انواع مختلف قطعات تبدیل می شوند. طراحی سیستم ماشین های شکل دهی به پلاستیک (شامل انواع خطوط اکستروژن و تزریق و …) به گونه ای می باشد که بهتر است مواد اولیه ورودی آنها بشکل ساچمه های کوچک پلاستیکی باشد.

ورودی دستگاه ها بشکل قیف مانندی می باشد که مواد پلاستیکی بازیافتی که آسیاب شده اند و دارای شکل های ورقه ای یا گوشه های تیز هستند، نمی توانند در این دستگاه ها مورد استفاده قرار بگیرند و البته زمان مخلوط شدن هم بدلیل عدم یکنواختی اندازه آنها با مواد دیگر همیشه یک ترکیب غیر یکنواخت دارند. مصرف کنندگان این مواد ترجیح می دهند مواد خریداری شده آنها مانند مواد اولیه نو بصورت گرانول یا همان ساچمه های کوچک پلاستیکی باشد که این کار به وسیله خطی به اسم خط تولید گرانول انجام می شود.

ضایعات پلیمری گرانول چه کاربردهایی دارد؟

استفاده مجدد از ضایعات پلاستیکی در تولید یکی از مهم ترین کاربردهای گرانول سازی در صنعت محصولات جدید است. این روزها مواد پلاستیکی درصد زیادی از حجم زباله های تولیدی در سطح جهان را به خود اختصاص می دهند. یکی از مهم ترین ضایعات پلاستیکی لاستیک های فرسوده ی خودرو هستند که در سطح وسیع قابل مشاهده می باشند و حجمی گسترده ای با چند هزار تن را تشکیل می دهند. براستی   اگر این  مواد  به صورت مجدد وارد فرآیند تولید شوند، هم مشکلات زیست محیطی از بین می رود و هم در تأمین منابع اولیه ی محصولات صنعت، صرفه جویی زیادی خواهد شد.

برای تولید بسیاری از محصولات پلاستیکی لزومی برای استفاده از پلاستیک ها دست اول (مواد نو) که تهیه آنها مستلزم صرف هزینه های بالایی است، وجود ندارد. به عنوان مثال پلاستیک هایی که در تولید کفش به ویژه در بخش های میانی و کف آن به کار می روند از این دسته اند. از گرانول ها همچنین برای تولید بخش های پلاستیکی بعضی از دستگاه ها مثل تلفن و لوازم التحریر استفاده می شوند. برای ساخت گرانول نکته مهم  توجه به درصد استحکام و میزان دوام آنهاست. زمانی ساخت محصول دچار مشکل میشود که گرانول  هنگام ساخت از کیفیت بالا برخوردار نباشند، در این هنگام تولید محصول ممکن است فرآیند تولید را مختل نماید

ضایعات پلیمری گرانول و صنعت برق

در صنعت برق نیز گرانول کاربرد گسترده ای دارد. کابل های ضخیم نیاز به روکش های پلاستیکی ایمن دارند و گرانول در ساخت این روکش ها مورد استفاده قرار می گیرد و صندلی های پلاستیکی و تانکرهای پلاستیکی آب درصد بسیار بالایی از پلاستیک را در تولید به خود اختصاص می دهند، بنابراین اگر قرار باشد از مواد دست اول در ساخت این گونه محصولات استفاده شود، هزینه های زیادی باید صرف منابع اولیه شود؛ این در حالی است که در استفاده از منابع بازیافتی پلاستیک و گرانول سازی از آنها محدودیت خاصی وجود ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید