اکریلونیتریل بوتادین استایرن ABS

اکریلونیتریل بوتادین استایرن

انواع اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)

اکریلونیتریل بوتادین استایرن یکی از پلاستیک های پرمصرف می باشد، که کاربردهای فراوانی از لوله تا ورق دارد. از ویژگی های این پلاستیک فرایند پذیری بالا, براقییت و در عین حال عایق بودن این پلاستیک می باشد.

ای بی اس دارای گونه های مختلف می باشد، که از انواع مشهور آن می توان به نوع اکستروژن ان اشاره کرد که با MFI های متفاوت تهیه می شوند و هر کدام برای یک فرایند اکستروژن خاص مناسب هستند مانند

  • ورق
  • فیلم
  • لوله
  • اکسترود لوله های نازک و غیره.
نمونه های اکریلونیتریل بوتادین استایرن تقویت شده که درصد الیاف شیشه آنها معمولا بین ۲۰ تا ۴۰ درصد متفاوت است, همچنین انواع و گونه های مختلف دیگری از ای بی اس تهیه می شود که به چند نمونه از آنها اشاره می شود.
  1.  High impact
  2. Medium impact
  3. High heat resistant
  4. Flame retardant
  5. Transparent grades
  6. Electroplating grades
  7. Blow molding grades
  8. Extrusion grades
  9. General purpose grades
  10. (۲۰-۴۰%) glass filled

سازگاری با پلیمر های دیگر

آلیاژ ABS با برخی از پلاستیک های گرمانرم باعث پدید آمدن خواص بهتری میشود. به عنوان مثال در اثر آلیاژ شدن  ABS با پلی کربنات بهبود خواص چشمگیری در پایداری حرارتی و افزایش مقاومت به ضربه آن پایین می آید. همچنین قالبگیری آن نیز بهبود می یابد زیرا HDT آن افزایش پیدا می کند.

PVC نیز با ای بی اس سازگار است و آلیاژ مناسبی را تشکیل می دهند که از آن در ساخت لوله، ورق و قطعات مورد استفاده قرار می دهند.

آلیاژ پلی سولفون با ABS ، این اختلاط موجب کاهش قیمت زیاد (PSU/ABS) در مقایسه با پلی سولفون اصلاح نشده می شود. مذاب این پلاستیک از گرانروی بالایی برخوردار است. بنابراین در قالبگیری تزریقی باید در نظر داشت که قطر راهگاههای قالب و دریچه های (gates) قالب را بزرگتر انتخاب کرد. یکی از ویژگی های جالب ای بی اس آن است که گونه های خاصی از این پلاستیک را می توان آبکاری نمود.

کاربرد ها اکریلونیتریل بوتادین استایرن

ABS از رشد مصرف بالایی برخوردار است و در بین پلاستیک های گرمانرم جز ۶ پلاستیک پر مصرف جهان محسوب می شود.

PP، PE، PVC، PS ، PAو ABS که در روش های گوناگون فرایند مانند قالبگیری تزریقی، اکستروژن، ترموفرمینگ و قالبگیری چرخشی مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله کاربرد های اکریلونیتریل بوتادین استایرن می توان به قاب تلویزیون ها و سایر وسایل صوتی و تصویری، تلفن ها، قطعات داخلی یخچال ها، اجزای اتومبیل ها، پاشنه کفش، لوله و بسیاری از کاربرد های دیگر اشاره کرد.

از جذابیت این پلاستیک استفاده زیاد از آن در ساخت اسباب بازی است. اصولا پلاستیک هایی که در ساخت اسباب بازی مصرف می شوند خصوصیات ویژه ای دارند از قبیل

  • جویده می شوند
  • به شدت ضربه می خورند
  • پیچانده و خم می شوند
  • درون آب و مواد غذایی می افتند
  • و بسیار لگد می شوند.

این پلاستیک باید در برار تمام این پدیده ها مقاومت کند و آسیب نبیند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید