بازیافت پلاستیک

بازیافت پلاستیک

محققین موفق به یافتن روشی برای بازیافت پلاستیک شده اند که طی آن پلاستیک‌های کم ارزش را به محصولات مایع ارزشمندی مانند روغن موتور، روان‌کننده‌ی صنعتی، شوینده و حتی مواد آرایشی و بهداشتی تبدیل می‌کنند. این روش می تواند بازیافت و تبدیل پلاستیک راهکارهای کنونی را نیز بهبود ببخشد.

برای زدودن آلاینده‌های پلاستیکی از محیط ‌زیست این روش کاتالیزوری بهترین راه است. این راهکار به چرخه‌ی اقتصادی نیز کمک می‌کند. از دانشگاه شمال‌غربی «کنث پوپلمیر» می‌گوید: «ما از این موضوع که تکنولوژی جدیدی را کشف نموده ایم خرسند هستیم. زیرا این تکنولوژی به ما کمک خواهد کرد از شر آلودگی‌های پلاستیکی خلاص شویم.

نتایج مطالعه‌ی پوپلمیر و همکارانش در مجله‌ی ACS Central Science بصورت ذیل چاپ شده است:

در آینده یافته‌های ما کاربردهای متعددی پیدا خواهد کرد و به کمک آن می‌توان از پلاستیک‌ها به صورت پایدار و کم‌ضرر استفاده کرد.

بازیافت پلاستیک با روش پیوندهای کربنی 

سالانه ۳۸۰ میلیون تُن پلاستیک در دنیا تولید می‌شود. پیش‌بینی محققان این است  که تا سال ۲۰۵۰ میلادی حدود ۷۵ درصد از پلاستیک‌های تولیدی از نوع پلاستیک یک‌بار مصرف باشند.

در برخی از موارد جایگزینی پلاستیک با مواد دیگر مشکل است. بدین جهت برای رفع آلودگی پلاستیکی  می بایست راه‌حل جدیدی کشف گردد. پیوندهای کربن-کربن پلاستیک بسیار قوی هستند و به همین دلیل پلاستیک در طبیعت به راحتی تجزیه نمی‌شود، بلکه به پلاستیک‌های کوچک‌تر شکسته می‌شود که به نام میکروپلاستیک شناخته می‌شوند.

بسیاری از متخصصین استحکام پیوندهای کربنی پلاستیک را پیچیده می‌دانستند. ولی دیدگاه ها و عملکردها متفاوت است. دانشمندان دانشگاه شمال‌غربی آن‌را فرصت تلقی کردند. بازیافت و تبدیل پلاستیک به مخصولی ارزشمند در اولویت محققین می باشد.

آن‌ها اعلام کردند: ما تصمیم گرفتیم از انرژی ذخیره شده در این پیوندها برای تبدیل کاتالیستی مولکول‌های پلی‌اتیلن به محصولات با ارزش استفاده کنیم.

نانو ذرات پلاتین

کاتالیزور مورد استفاده در این پروژه نانوذرات پلاتین بوده که بر روی نانومکعب‌های پروفسکیتی نشانده شده‌اند. دلیل انتخاب پروفکسیت توسط تیم محققین بنا به دلایلی بوده است. از جمله اینکه این ماده در دماها و فشارهای بالا پایدار است و برای تبدیل انرژی قابلیت بالایی دارد. برای لایه‌ نشانی نانو ذرات پلاتین بر روی نانومکعب‌ها از روش لایه‌های اتمی استفاده شده است. به این ترتیب کنترل دقیق نانو ذرات صورت گرفته است.

این کاتالیزور تحت شرایط دمایی و فشاری متوسط می‌تواند پیوندهای کربن-کربن پلاستیک را برای هیدروکربن‌های مایع با کیفیت مورد استفاده قرار دهد. این هیدروکربن‌ها را می‌توان در روغن موتور، واکس‌ و مواد اولیه‌ی شوینده‌ها و مواد آرایشی و بهداشتی استفاده کرد.

این روش کاتالیزوری پسماند کمتری نیز تولید می‌کند. لازم به ذکر است روش‌های بازیافت که طی آن‌ها پلاستیک ذوب می‌شود، محصولات جانبی سمی و گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند. اما روشهای جدید برای بازیافت پلاستیک بدین شکل نخواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازیافت پلاستیک

دانستنی های بازیافت پلاستیک

پلاستیک یکی از محبوب ترین و مفیدترین مواد دوران مدرن می باشد. در حال حاضر مصرف پلاستیک در دنیا حدود ۲۰ برابر بیش از ۵۰ سال پیش است. یکی از دلایل محبوبیت و کاربرد گسترده این مواد به این دلیل است که جدیدا مصرف این ماده با مسئولیت پذیری و استفاده صحیح تری از جهت حیاتی بودن این ماده نسبت به قبل می باشد. ما می توانیم طول عمر پلاستیک ها را با استفاده مجدد و بازیافت وسایل هر چند بار ممکن بهینه نماییم.

آیا می دانستید ۹۹ درصد از کل مقامات محلی کشور انگلیس اکنون از طریق مجموعه بازیافت خانه شما یا در مرکز بازیافت ، امکانات جمع آوری بطری های پلاستیکی را ارائه می دهند؟

در مورد پلاستیک های دیگر راهکار چیست ؟

بسته بندی های پلاستیکی مخلوط  (مانند سینی ، وان ، گلدان ، فیلم و غیره) نیز می توانند به صورت مکانیکی بازیافت شوند و انجام این کار هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ زیست محیطی مؤثر می باشد. سازمانهای بسیاری جهت جمع آوری ، مرتب سازی و پردازش مجدد این منابع با ارزش در سال های اخیر در کشور انگلیس افزایش یافته است. در حال حاضر ۷۹ درصد سازمان ها، بسته های پلاستیک انعطاف ناپذیر و سخت را مانند مانند گلدان ، وان و سینی را در مجموعه های بازیافت خانگی جمع آوری می کنند.

بازیافت پلاستیک چگونه انجام می پذیرد؟

 در ابتدا پلاستیک ها را دسته بندی می نمایند. تقسیم بندی این مواد بشرح ذیل می باشد:

  • مرتب سازی بر اساس نوع پلیمر
  • خرد شده
  • شسته شده
  • ذوب شده
  •  کلوخ
  • ساخته شده به محصولات جدید

بازیافت یک فرآیند دو مرحله ای می باشد:

  • عمدتا جدا سازی بصورت خودکار به صورت دستی انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که تمام آلاینده ها از بین رفته اند.
  • پس از طبقه بندی و تمیز کردن ، پلاستیک می تواند به صورت تکه های خرد شده به پرک تبدیل شوند یا در دستگاه بصورت گرانول تبدیل شود تا در نهایت در محصولات جدید قالب ریزی شوند.

اثرات زیست محیطی

پلاستیک یک ماده محبوب و بسیار متنوع است که ما به مقدار زیادی از این ماده را استفاده می کنیم.  بهینه ‌سازی طول عمر این ماده با استفاده مجدد و بازیافت ممکن به ما در حفظ محیط زیست بیسار کمک می کند، به عنوان مثال با بازیافت بطری های پلاستیکی استفاده شده در وسایل جدید ، نیاز خود را برای ایجاد پلاستیک جدید کاهش می دهیم.

این بدان معنی است که ما می توانیم:

  • سوخت های فسیلی غیر قابل تجدید (روغن) را حفظ نماییم.
  • انرژی مورد مصرف در تولید پلاستیک جدید را کاهش دهیم.
  • میزان زباله های جامد که به محل دفن زباله می روند را کاهش دهیم.
  • انتشار گازهایی مانند دی اکسید کربن به محیط زیست را کاهش دهیم.

مشکلات بازیافت

در حال حاضرانواع مختلفی از پلاستیک در حال استفاده است که فقط برخی از آنها قابل بازیافت است. برخی دیگر قابل بازیافت نیستند، از جمله پلاستیک هایی که جهت ساخت کیسه های قابل انعطاف و سینی هایی که قابل استفاده در مایکروویو می باشند و یا …. که برای بازیافت آنها نیاز به فناوری جدید خواهیم داشت.
این بدان معناست که متاسفانه برخی از پلاستیک ها هنوز به محل دفن زباله می روند ، که برخی از آنها سوزانده می شوند و برخی دیگر برای بازیافت به خارج از کشور ارسال می گردد.

در حال حاضر سرمایه گذاری های بزرگی در کشور انگلیس انجام شده است تا به بخش بازیافت پلاستیک داخلی در مقابله با انواع پلاستیک های مورد استفاده کمک کند. کارشناسان می گویند طولی نمی کشد تا این کشور یک سیستم بازیافت کارآمدتر را برای انواع مختلف بسته بندی پلاستیکی به کار گیرد. اما کارشناسان در این فاصله زمانی تلاش خود را برای بهبود شرایط انجام می دهند. بازیافت بطری های پلاستیکی یک راه آسان برای کمک می باشد. آنها معمولاً از دو پلاستیک که به راحتی قابل بازیافت  PET و HDPE ساخته می شوند و توسط بسیاری از افراد از طریق مجموعه بازیافت خانگی یا مراکز بازیافت محلی قابل بازیافت هستند.

محصولات ساخته شده از بازیافت

طیف گسترده ای از محصولات بازیافت پلاستیک وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می نماییم.

  • کیسه ها، گونی ها و ساک های دستی
  • سیستم های فاضلاب زیرزمینی که برای خانه ها و زیربنا استفاده میشود.
  • گلدان های گل ، سینی ها، ظروف آب و بشکه ها، ضربه گیرهای اتومبیل و پلاستیک های چرخ
  • غشاء و فرآیندهای غشایی ضد آب ، پروفیل های پنجره ای مورد استفاده در ساخت و ساز
  • کارتن ها و پالت های قابل استفاده مجدد
  • بطری ها و سینی هایی که برای ظروف غذا استفاده می شود.
  • پارچه های پلی استر برای لباس
  • سطل های زباله چرخ دار

روش های بازیافت

شاید متوجه نمادهایی که در بسته بندی های پلاستیکی که توضیح دهید نوع پلاستیک ساخته شده از آنها و نحوه بازیافت آنها چگونه است شده باشید. شاید هم شما شاهد افزایش مشاغل در زمینه های مختلف بسته بندی پلاستیکی باشید. اما دانش پلاستیک زیستی از پلاستیک های تخریب پذیر می تواند بسیار پیچده باشد.

 این ماده می تواند از مواد مبتنی بر فسیل یا زیست محور ساخته شده باشد. از هر دو می توان برای ساخت پلاستیک های بسیار بادوام ، غیر قابل زیست تخریب پذیر یا پلاستیک هایی استفاده کرد که زیست تخریب یا کمپوست دارند.
صرف نظر از اینکه این مواد بر پایه فسیل باشد یا زیست محور ، فقط پلاستیک غیر تخریب پذیر قابل بازیافت است. پلاستیک قابل استفاده در تجهیزات کمپوست سازی در مقیاس صنعتی قابل تهیه می باشد ، بنابراین می توانید این مواد را با زباله های سبز خود قرار دهید.

برخی از پلاستیک های کمپوست نیز می توانند در منزل کمپوست شوند و در صورت بروز این موارد باید به وضوح برچسب گذاری شوند. پلاستیک های قابل جمع آوری نباید با بازیافت خشک شما وارد شوند ، زیرا نمی توانند به همان روش معمول غیر تجزیه پذیر قابل بازیافت باشند.
پلاستیک های زیست تخریب پذیر نیز نمی توانند به همان روش پلاستیک های غیر تخریب پذیر بازیافت شوند. فقط برخی از آنها می توانند کمپوست شوند و اگر این مورد وجود داشته باشد ، باید به وضوح نشان داده شوند. بسته بندی زیست تخریب پذیر باید کاملاً واضح باشد و نباید با بازیافت خشک وارد شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید